Wednesday 7 May 2014

MASJID DI QATAR


       



   









                                                                                                                        
     
     Masjid  Imam Muhammad Ibnu Abdul Wahhabhttp://dohanews.co/tag/state-mosque/


Masjid ini diberi nama Masjid Imam Muhammad Ibnu Abdul Wahhab. Pemberian nama ini sebagai bentuk pengakuan terhadap reformis dan khotib Syekh Muhammad bin Abdul Wahhab dalam menghidupkan kembali semangat dan budaya bangsa. Masjid ini terletak di distrik Jubailat, Doha.  Masjid seluas 175.164 meter persegi itu terletak di sebelahi utara di bahagian tengah Doha kota, menghadap ke Qatar Sports Club.  Sebanyak 11.000 jemaah lelaki dan 1.200 jamaah wanita cukup memasuki area solat utama. Secara keseluruhan masjid ini dapat menampung jemaah 30.000 orang.




























                        

         
SPIRAL MOSQUE       http://www.hotels-doha.com/spiral-mosque.htm


Masjid Qatar merupakan  sebahagian daripada sebuah bangunan yang besar. Masjid ini juga dijadikan sebagai Pusat Kebudayaan Islam Qatar bertujuan menerangkan Islam kepada orang asing bukan Islam. Selain masjid ia juga termasuk kedai jabatan dan pusat budaya dengan pameran tetap memperincikan asas-asas Islam.























      Al Fateh Grand Mosque, Doha, Qatar  http://www.dohamuseums.com/qatar-mosque

Masjid al fateh dalah salah satu masjid terbesar di dunia, merangkumi 6,500 meter persegi dan mempunyai kapasiti untuk menampung lebih 7,000 jemaah pada satu masa. Masjid ini dibina oleh Allahyarham Sheikh Isa bin Salman Al Khalifa pada tahun 1987 dan dinamakan selepas Ahmed Al Fateh penakluk bahrain.

No comments:

Post a Comment